5 tips hur du månar om dina kunder | Undutchables

5 tips hur du månar om dina kunder

Categorie: Guest article Business

5 bemötandetips till dig som ska rekrytera!

I tider då vi flertalet av oss fått mer möjlighet till reflektion och en chans till att satsa på utveckling så kan det vara värdefullt att kvalitetssäkra bemötandet av arbetssökande via mail. Ryktet om en dålig kandidatupplevelse sprids blixtsnabbt bland de sökande och i deras nätverk, inte minst här på LinkedIn. Så oerhört onödigt kan man tycka.

Så till saken. Hur fungerar egentligen din verksamhets bemötande av kandidaterna i mailen när ni ska anställa?

Vare sig ni anlitar en rekryteringsbyrå eller sköter anställningsprocessen själva så finns det viktiga saker att tänka på. Faktorer som högst påtagligt påverkar ert professionella rykte som företag och arbetsgivare.

Vi har pratat med Annmarie Palm på företaget Relationista. Annmarie är etikettsexpert och hjälper verksamheter att utveckla sitt business behavior.

Här är våra gemensamma bemötandetips till dig som ska rekrytera:

  1. Först och främst det mest basala. Maila ut en bekräftelse till den sökande kandidaten så personen får veta att ansökan tagits emot.
  2. Uppdatera kort vad status är under processen. Detta gäller såväl som kund som kandidat. Visserligen är ’no news good news’, men folk vill veta vart de står – både kund och kandidat.
  3. Ge en tydlig anledning i de fall som ni väljer att inte gå vidare med en kandidat. Ett ogrundat och diffust svar kan ge dåligt rykte.
  4. Tänk på att en kandidat kan bli kund (utifrån rekryteringsfirmas perspektiv) och tvärtom.
  5. Agera medvetet. Hur kan kandidaten vilja bli bemött? Var tillgänglig och ha som regel att alltid svara på eventuella mail från kandidaten senast inom 48 timmar.
    En av de mest väsentliga delarna som påverkar dina affärsrelationer över tid är att omgivningen känner sig trygg i kontakt med dig och din verksamhet.

Tydlighet ger trygghet

En av de mest väsentliga delarna som påverkar dina affärsrelationer över tid är att omgivningen känner sig trygg i kontakt med dig och din verksamhet. Det är inte svårare än så. Men för att uppnå och behålla ett gott professionellt rykte det gäller att praktisera det också. Och inte bara ibland, utan alltid. Så gör du det inte redan, se nu till kvalitetssäkra bemötandet i din rekryteringsprocess, tipsar Annmarie Palm på Relationista.

Vill du ha fler tips och hjälp kring hur du kan utveckla ditt företags business behavior (läs mer om business behavior här) och/eller ett givande samarbete kring rekrytering och en god kandidatupplevelse när du ska anställa?

Välkommen att höra av dig till oss!

Annmarie Palm, VD Relationista AB, klicka här för kontaktinformation. eller Karin Björkman VD, Undutchables Sweden, klicka här för kontaktinformation.

Foto annemarie palm
Share

Become a member

Would you like to receive our Undutchables Newsletter? In this newsletter we will give you guidance on working in the Netherlands or in Sweden and working with internationals, let you know about upcoming events and share interesting articles. 

Candidate
Customer