Varför hållbarnet är bra för företag och anställda | Undutchables

Engagera din publik - varför hållbarhet är bra för företag och anställda

"Vem tror du att du är, Greta?" Mitt mycket sympatiska lunchdatum höjer ögonbrynet.

Jag har precis delat mina två cent om företagens framtid. Att företag behöver göra inte bara bra affärer, utan också bra för planeten. Jag önskar att jag hade uppfunnit det själv, men många människor, mycket smartare än jag, säger samma sak. Lyssna här på Rose Marcario's success hos Patagonia.

(Och för ordens skull tycker jag att det är positivt att inspireras av Greta).

Att ta ställning blir allt viktigare, inte bara för att stoppa klimatförändringarna, utan också för att locka konsumenter, fans och följare. En global studie visar att konsumenterna är fyra till sex gånger mer benägna att köpa från och lita på företag med ett starkt syfte. Men enligt Unilever måste varje företag också titta på dess effekter upp och ner i värdekedjan. Om det lönar sig? Ja! I deras rapport Making Purpose Pay visar det sig att varumärken för hållbart levande växer 50% snabbare än resten av verksamheten.

För att vara tydlig: företag som inte anpassar sin affärsmodell för att minska sitt miljöavtryck kommer att lämnas kvar. Och de kommer också att ha svårt att locka talanger. Litet exempel: impact driven startups i Sverige får 25% fler applikationer per öppen position än startups som inte är värderingsdrivna. Läs rapporten om hur hållbarhet är viktig i konkurrensen om talanger.

Människor vill arbeta för företag som är engagerade. Hållbarhet är en viktig pusselbit för att skapa medarbetarnas tillfredsställelse och behållning.

Var börjar man? Som alltid - med ett litet steg. Här är fyra enkla tips om hur du kan börja göra ditt företag snabbare med det grönare behovet:

  • Gör din forskning, välj ditt fokus I FN 2030 -agendan definierades de 17 målen för hållbar utveckling. UN's rapport, läs den här. De fungerar som en global affärsplan för regeringar, organisationer och företag. Använd dem som vägledande ljus i din strävan att låta dina produkter eller tjänster bli grönare. Sätt upp mål och gör en tydlig plan!
  • Börja internt- sluta använda engångsplast på kontoret, byt till grön el, skriv ut mindre, se till att 'minska, återanvänd och återvinn', ha digitala möten istället för att flyga till fysiska och välj elr när det är dags för nya bilar. Alla små saker som ger stor påverkan. Även: främja en hälsosammare livsstil. Kanske får anställda som tar företagscykelnt istället för bilen extra ledigt? Eller, som i vårt företag; alla kan använda en arbetstimme per vecka för fysisk träning!
  • Välj ett hållbarhets mål tillsammans: Vi är en del av 1% for The Planet och håller på att bli B-corp-certificerade. I BE WTR arbetar vi med vattenrelaterade project på alla marknader och på kaffesidan har vi skapat Heart of Home för kvinnliga kaffebönder i Colombia. Vi stöder våra projekt ekonomiskt, praktiskt och helhjärtat. Se till att vi besöker och deltar i de orsakar som är kära för oss. Det gör det påtagligt och skapar medarbetarengagemant. Vad är ditt företags projekt?
  • Engagera och kommunicera. Kommunicera vad du gör på ett öppet, ärligt och engagerande sätt. Det kommer att bygga upp ett förtroende hos dina anställda, era kunder och andra intressenter. Det kommer också att locka den talang du är ute efter. Många gånger hör du att företag inte vill "skryta" med vad de gör. Men varför inte? Var stolt över det du står för! Andra kommer säkert att följa ditt exempel. Sammanfattninsvis behöver vi att alla skall bidra.

Ett stort tack till Emilia! Emilia Molin har bred erfarenhet som ledare inom communikation och marknadsföring.

Hon byggde upp en Nederländsk välgörenhetsorganisation War Child i sverige och är idag Managing Director för 2 syster öretag, Nespresso Professional och BE WTR.

Utöver att hon brinner för hållbarhet och organisatonskultur, älskar hon nya idéer och affärsutveckling.

Contact us!

Contact us if you wish to learn more about how you can create a good recruitment strategy.

Become a member

Would you like to receive our Undutchables Newsletter? In this newsletter we will give you guidance on working in the Netherlands or in Sweden and working with internationals, let you know about upcoming events and share interesting articles. 

Candidate
Customer